Pages

Friday 28 February 2014

Bento No.8

Resepi ni aku dah penah post dulu... ala resepi burger mini tu... cuma kali ni aku tuko jadi Ladybird Head...
Cuma kelainannya tang mata tu, untuk yang malas nak tekap2 atau gunting seaweed, boleh la gantikan teknik mayochips ( mayonis and coklat chips).

Pastikan korang beli mayonis jenama Kewpie, sebab sangat senang nak memicitnya.
What u need just 1 drop of mayonis dan hiaskan dengan coklat cip. Senangkan.

Ni la yang korang kene ade, muncung dua senang untuk kita kawal.

Mudah dan cepat untuk dijadikan bijik mata bento.

Biskut batang yang dimaksudkan... Nini... rm1.00 kat Giant

Saje aku letak ni sebab Nurqaseh comfirm bagi kawan dia.



Patty siap untuk digoreng

Tadaa... sesungut tu ambik je biskut batang...


Saja aku tambahkan coklat cip and gula-gula Skittles

Untuk hidung aku gunakan sos tomato aje.

Yang ni untuk bebudak opis aku...
Tersesat... aku try buat loh mai kai - nasi pulut ayam
Sedap ... 1st time buat...
Loh Mai Kai
Pulut Putih - rendam selaman

Ayam - Perap Semalaman
Isi ayam
Serbuk Pasti Sedap
Sos Tiram
Minyak bijan

Cendawan
Cendawan Shitakie kering - rendam dengan air panas (air cendawan jangan buang)
Segenggam udang kering (ditumbuk)
Bawang Merah (ditumbuk)
Bawang Putih (ditumbuk)
Halia (ditumbuk)

Tumis bahan-bahan cendawan sehingga naik bau, masukkan puluttanpa air dan gaul sehingga naik bau.
Masukkan sedikit demi sedikit air cendawan diikuti sos tiram, kicap pekat, serbul pasti sedap dan minyak bijan.
Kacau sebati dan boleh le rasa-rasa kalau mana yang tak cukup masin ke ape ke.
Siap kacau.Tutup api.
Hiaskan ke dalam bekas dengan ayam dan cendawan ( ambik dari dalam kuali yang dimasak tadi).
Pas hias , tuangkan pulut.
Ada yang masukkan dalam bekas kecil tapi saya gunakan loyang aje.
Rebus pult dari 30 - 45 minit bergantung pada saiz loyang.

TIPS :
Kalau nak sedap, makan la nasi pulut ni dengan cili api, aku buat ikan bilis cili api... memang terangkat oooo....

RESEPI Ikan bilis cili api.

Bawang Merah - tumbuk
Bawang putih - tumbuk
Cili api segenggam
Serbuk Pasti Sedap - tumbuk
Asam keping ( kecik je tau)
Ikan bilis ( ditos dan digoreng)



No comments:

Post a Comment